Miten tehostaa omaa toimintaa?

Viimeisten vuosien aikana ajanhallinta on ollut ykkösjuttu meidän perheessä. Olemmehan remontoineet kotia, perustaneet yrityksiä, opiskelleet maisteriksi (valmistuminen 01/2020) sekä rakennusinsinööriksi (valmistuminen parin vuoden päästä) sekä siinä samassa saaneet kaksi lasta. Draivia ja yrittäjämielisyyttä, sillä pääsee pitkälle, mutta kyllä siihen tarvitaan myös muuta.

Mitkä sitten ovat parhaat vinkkini? Usein minulta tätä kysytäänkin ja tässä tuleekin nopea listaus. Luultavasti mikään näistä ei ole raju yllätys joten pienillä arjen muutoksilla voit onnistua.

Valmistautuminen on puolet kaikesta

Ensimmäinen vinkki on ehkä myös se tärkein. Käytä pieni hetki joka ilta siihen että katsot seuraavan päivän agendaa. Mitä tulee tehdä? Mitkä asiat ovat prioriteetteja? Suunnittelemalla päivä säästyt turhalta stressiltä ja olet paremmin perillä myös omasta ajankäytöstäsi.

Kaksi tehtävää

Elämässäsi on luultavasti eri osa-alueita ja nimeämällä nämä kategoriat pystyt tehostamaan tekemisiäsi. Itse jaan elämäni karkeasti kolmeen eri alueeseen; perhe, työ ja yritykset. Jokaisena päivän, jokaiselle kategorialle on nimetty kaksi tehtävää, tavoitteena on saada nämä tehtyä ennen klo. 18. Esimerkiksi se voi näyttää tältä:

Perhe:

  • Varaa lapsille neuvola ajat
  • Teroita lasten luistimet

Työ:

  • Kirjoita kokouskutsu ja lähetä se ryhmälle X
  • Tee SoMe päivittäjän käsikirja valmiiksi

Yritykset:

  • Postita vuokrasopimus ja sovi avainten luovutus vuokralaisen kanssa
  • Pyydä kolmelta yritykseltä tarjous katon uusimiseen

Vie asia loppuun

Älä aikaile, jos pystyt viemään tehtävän loppuun tänään- tee se! Siirtämällä asioita eteenpäin luot turhaa stressiä itsellesi.

Sano ei

Kun tiedät että resurssit eivät riitä niin säästä kaikkien aikaa sanomalla ei heti. Tee itsellesi selväksi mihin sinulla on aikaa ja mihin ei, hyvä gameplääni on ensimmäinen askel kohti organisoitua arkea.

Vähennä sähköpostin tarkistamista

Uusista viesteistä täyttyvä sähköpostin kansio on pahimmillaan uskomaton häiritsijä ja tehokkaan työn keskeyttäjä. Sinun ei tarvitse olla linjoilla 24/7, olet jopa tehottomampi jos yrität onnistua siinä. Itse pyrin siihen että tarkistan sähköpostin aamulla kun juon aamuteet. Vastaamisen aloitan lounaan jälkeen. Seuraavalla kerralla tarkistan sähköpostin iltapäivällä ja usein selaan vielä nopeasti läpi illalla jotta pystyn tekemään seuraavan päivän TO DO listan.

Paha susi

Löytyykö tehtävälistastasi yksi tehtävä joka muistuttaa sinua olemassaolostaan säännöllisin välein? Tehtävä joka tuntuu vastenmieliseltä, vaikealta tai mahdottomalta on ensimmäinen prioriteettisi. Hoida paha susi pois alta niin voit keskittyä muihin tehtäviin paremmin.

5-4-3-2-1- Do it!

Tällä menetelmällä saat aivosi tekemään yhteistyötä. Kun kohtaat uuden asian joka pitää tehdä, esimerkiksi nousta aamulla sängystä, niin lasket viidestä ala. Kun pääset ykköseen, niin seuraava askel on toimia. Pääset virittämään aivosi toimimaan ja arjen pienet (ja isot) tehtävät lähtevät rullaamaan.

Meillä kaikilla on viikossa 168 tuntia ja voimme itse valita miten me sen ajan käytämme. Tekemällä listaa yhden viikon kaikista tunneista huomaat nopeasti jos ajankäytössäsi on parannettavaa. Löydä itsellesi paras tapa hoitaa arki. Tsemppiä!

Vastaa

Close menu