Unelmalle suunnitelma

Uusi vuosi uudet kujeet, kroppa kuntoon, pankkitili täyteen ja uuden harrastuksen mestariksi, kaikki tämä tietysti heti tammikuun ensimmäisellä viikolla. Kuulostaako tutulta?

On yksi asia päättää, että tammikuu on uuden alku ja toinen asia aloittaa ja onnistua muutoksessa. Ihminen on tapojensa orja ja kestää tovi muuttaa jo opittua. Samalla olemme mestareita ottamaan itsellemme liikaa kerralla, ainakin allekirjoittanut tunnistaa tämän huonon tavan. Tutkimuksien mukaan selviämmekin maksimissaan 2-3 isomman projektin pyörittämisestä samanaikaisesti. Tämä tarkoittaa siis sitä, että voit aloittaa ruoka remontin ja samalla säästää ruokakuluissa koska panostat siihen aikaa ja energiaa mutta voit suosiolla jättää Ironman treenit ja siihen paneutumisen, vaikean uuden aiheen opiskelun ja ensimmäisen talon rakennuksen vaikka helmikuulle. Jookos?

Mitkä tavoitteet olet asettanut itsellesi vuodelle 2020?

Unelma on hyvä asia, unelmoida kannattaa mutta on kuitenkin erityisen tärkeätä ymmärtää unelman ja tavoitteen isoa eroa. Unelmat ovat toiveita, kun taas suunnitelma on toimiva etenemisjärjestys, jotta saavutat tavoitteesi. Tavoitteet ovat tärkeitä, ne kehittävät meitä, haastavat ja opettavat. Kun asetat tavoitteen ja laadit suunnitelman, olet jo alkanut prosessoimaan tietä kohti onnistumista, olet siis jo matkalla.

Ota siis kynä ja paperi ja kirjoita paperille 5 tavoitetta vuodelle 2020. Mitä haluat saavuttaa tänä vuonna? Saada opiskelupaikan? Päästä peruskoulusta? Perustaa podin? Juosta 10 km? Säästää 1000€? Kun olet kirjoittanut paperille tavoitteesi laadi näille jokaiselle oma suunnitelma. Mitä se tulee vaatimaan, että juokset kesällä 10km? Luultavasti sinun pitää aloittaa kävelemällä säännöllisesti esimerkiksi 30 minuuttia päivässä. Ehkä otat tavoitteeksi tehdä tämä helmikuussa ja taas maaliskuussa muuttaa keskiviikon ja lauantain kävelyn juoksuun, juokset hetken ja taas kävelet. Huhtikuussa voit ehkä juosta 3 päivää viikossa 2 km kerralla ja toukokuussa uskallat kokeilla ensimmäistä 5 km juoksua. Siitä ei ole pitkä matka siihen, että käyt ostamassa itsellesi uudet lenkkarit motivaation lisäämiseksi ja juokset kesäkuussa ekaa kertaa elämässäsi 10km.

Tänään, sohvalla istuessa tuo 10km tuntuu ehkä pelottavalta (itse ainakin vihaan juoksemista) mutta kun pilkot tavoitteen pieniin osiin se muuttuu suunnitelmaksi ja aivosi lähtevät tekemään työtä puolestasi. Mutta kaikki alkaa siitä että asetat itsellesi tavoitteet. Mitkä ovat tavoitteesi vuodelle 2020?

Vastaa